מדריך לפתיחת עוסק פטור או מורשה

מדריך לפתיחת עוסק פטור/מורשה

אם הגעת לעמוד הזה, זה אומר שהחלטת לפתוח עסק חדש או לשנות את מעמדך ולהיות "עצמאי". כדי שהתהליך יהיה קל, פשוט ומהיר הכנו עבורך את המדריך  הקצר שלפניך, כדי לעשות קצת סדר. כמו כן, דאגנו גם לתת לך טיפים של מקצועניים, איך לנהל את כל נושא הנהלת החשבונות בעסק. באופן עקרוני פתיחת עסק ושינוי המעמד ל"עצמאי" מצריך עבודה מול 3 גורמים: מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי.

 מע"מ

דבר ראשון שעליך לעשות הוא לגשת למשרדי מע"מ. ברחבי הארץ פרוסים המון משרדי מע"מ ועליך לבדוק מה המשרד שלך. איך יודעים? לפי כתובת המגורים (כניסה לאתר של מע"מ https://www.gov.il/he/departments/topics/value_added_tax). כמו כן, לא בהכרח שמשרד המע"מ שלך ממוקם בעיר מגוריך. למשל, חלק מהאנשים שגרים בדרום תל אביב שייכים למשרד מע"מ שממוקם פיזית בבת ים.

באם כתובת המגורים שלך, אינה מעודכנת לעיר מגוריך, יש לשנות זאת קודם במשרד הפנים באזורי.

 לאחר שאיתרת, את משרד המע"מ שלך, עליך לגשת אליו עם המסמכים הבאים:

-        תעודת זהות.

-        טופס 821 ( לינק) , חשוב לבצע ההערכה של המחזור הצפוי של העסק לפי המחזור ייקבע מעמדך כעוסק פטור או מורשה, תקרת עוסק פטור לשנת 2020 הינה 100,409 ש"ח לשנה.

-        צילום המחאה של חשבון הבנק בו מתנהלת הפעילות הכספית של העסק או לחילופין אישור על ניהול חשבון. (אין בעיה לנהל את הפעילות העסקית של העסק, בחשבונך הפרטי).

-        הסכם שכירות של העסק או רכישת בית העסק (אם הנך עובד מהבית אין צורך או ללא מקום פיזי אין צורך בהסכם).

-        רישיון עיסוק (במידה הנך עוסק במקצוע בעל תעודה או רישיון).


עם הגעתך למשרדי מע"מ, יש לגשת לאחר הפקידים/ות והם ייפתחו עבורך את התיק, בסיום התהליך יעניקו לך תעודת "עוסק פטור/מורשה". לאחר שסיימת את פתיחת התיק במע"מ, יש לגשת למשרדי מס הכנסה.

 

מס הכנסה

עליך לגשת/לשלוח למשרדי מס הכנסה באזור בו מתנהל העסק (יש לבדוק באתר רשות המיסים, לאיזה משרד פקיד שומה הנך שייך/ת). באם הנך עובד מהבית או נותן שירותים ללא משרד פיזי יש לבדוק לפי כתובת המגורים שלך.

אל מס הכנסה יש לגשת עם הטפסים הבאים:

1.     דו"ח פרטים אישיים והצרה על מקורות הכנסה

2.     באם הינך נשוי/אה יש למלא גם את טופס 4435

3.     באם הינך פרוד/ה (= נשוי/אה שאינו מנהל משק בית משותף עם מי שהוא נשוי/אה לה/לו ואינו חי/ה עימו/ה) עליך לצרף טופס 4440)

4. כמו כן יש לצרף טפסי 106 ו – 857 של שתי שנות המס האחרונות

טופס 106 מונפק על ידי מעסיקך במידה ועבדת כשכיר/ה והוא מפרט את חודשי ההעסקה והתשלומים שקיבלת. טופס 857 הינו אישור שנתי על ניכוי מס הכנסה מתשלומים המחייבים ניכוי מס במקור.

 

ביטוח לאומי

עוד קצת והנך כבר ממש "עצמאי". כל שנותר לך לעשות הוא לעדכן את מעמדך בביטוח לאומי. יש לגשת או לשלוח לסניף ביטוח לאומי של אזור המגורים או העסק על מנת לפתוח את התיק. יש למלא את הטופס הבא "דין וחשבון רב שנתי" . בהתאם לפרטים שיכתבו בטופס ביטוח לאומי יקבע את גובה התשלום שעליך יהיה לשלם עבורם מדי חודש. תשלום דמי ביטוח לאומי הוא נגזרת של ההכנסה. ברור לכולם כי עם פתיחת העסק ישנה מורכבות לציין במדויק את היקף ההכנסות הצפוי, אך יש להעריך במידת האפשר. 

בכל מקרה ניתן לשנות את ההכנסה על ההצהרות פעם ב – 3 חודשים ובהתאם לתקנות המקדמות לביטוח לאומי.  

 

זהו זה, מזל טוב! מעכשיו הפכת להיות במעמד "עצמאי" במדינת ישראל. יתרונות רבים לכך, אך חשוב גם לזכור שכעת האחריות להתנהלות הפיננסית היא כולה שלך ועל כן חשוב שתקראו את האינפרומציה הבאה, תוכלו לנהל את הוצאות וההכנסות של העסק בתוכנת ניהול העסק פייפר.