מה זה חשבונית עצמית ומתי יש לעשות בה שימוש

חשבונית עצמית היא בעצם חשבונית מס אשר אנחנו מוציאים בעצמנו לעצמנו. אף על פי שיש אלמנט מעט מבלבל ברעיון של להוציא חשבונית לעצמך... בואו נדבר על זה;


מה זה חשבונית עצמית ובאיזה מקרים חשוב להוציא אותה?

חשבונית עצמית היא בעצם חשבונית מס אשר אנחנו מוציאים בעצמנו לעצמנו. למרות הבלבול, יש הגיון די פשוט מאחורי הוצאת חשבונית עצמית ואנחנו כאן כדי לתת פירוט והסבר בצורה פשוטה ואלגנטית.

קודם כל נתחיל עם המובן מאליו. חשבונית עצמית הינה פשוט עוד חשבונית מס, ההבדל היחידי שבמקום לתת או לקבל את את החשבונית מול צד ב', כלומר בגין תשלום שהתקבל מלקוח או מספק, החשבונית נועדה עבור הצרכים שלנו בלבד.

בעניין דיווח המקדמות למס הכנסה, חשבונית עצמית לא נכללת בדיווח זה מאחר ולא מדובר בהכנסה לעסק, אלא בתהליך פנימי לצורך הכרה בהוצאה.



חשבונית עצמית שאלות נפוצות


שאלות נפוצות ודוגמאות שיעשו לכם סדר בדברים:


באילו מקרים מוציאים חשבונית עצמית

על פי החוק במדינת ישראל, כל עסק חייב לדווח על העסקאות שלו על ידי מסמכים חשבונאים כגון קבלה או חשבונית דיגיטלית. בנוסף לחשבונית כל עסק אשר מוכר סחורה או שירות, למעט מקרים ספציפיים מחויב לשלם מע״מ. ברוב המקרים תשלום המע״מ לרשויות המס הוא באחריות הצד המוכר ולא הקונה. אך מה קורה אם אחד הצדדים לא נחשב כעסק בישראל ואינו מסוגל להוציא חשבונית.

מצב שכיח בו אנו מוציאים חשבונית עצמית היא כאשר אנו עושים עסקה עם אדם פרטי שאין בבעלותו עסק או לחלופין, מצב בו העסקה מתבצעת מול גורם כלשהו אשר לא מוכר כעסק בישראל. 


מהו הסכם שכירות מול אדם פרטי

דוגמא מוכרת היא מצב בו אנחנו שוכרים שטח משרדי מאדם פרטי, לבעלים של המשרד אין את היכולת לתת לנו קבלה על העסקה. אך כמו שהזכרנו קודם, אנו מחויבים לדווח על כל עסקה. לכן, אנו ניצור חשבונית עצמית בה אנו מודעים לרשויות המס על העסקה שעשינו מול בעל הבית, ועל פי הצורך נוסיף בה את המע״מ.

חשוב לציין, בכל מקרה בו מדובר בעסקאות נדל״ן, לרבות השכרה של שטח משרדי, עסקאות אלו תמיד יכללו מע״מ ולכן בכל מצב שהוא אחד הצדדים יצטרך לדאוג להוציא חשבונית מס במשרדי המע״מ.


אודות קבלת שירות מאדם שלא רשום כעסק באופן חד פעמי

יש מצבים בהם אנו רוצים לשכור את שירותיו של אדם פרטי. חשוב להדגיש שאנו לא מעוניינים שהוא יעבוד בשבילנו כשכיר, אך מצד שני לאדם זה אין עסק ולכן לא יכול לתת לנו קבלה. לדוגמה, אתם מעוניינים להזמין הרצאה מפרופסור באקדמיה, או אולי אתם מחפשים ייעוץ מאיש מקצוע כגון מהנדס אשר אין ברשותו עסק. מצבים אלו עדיין דורשים מכם להודיע על העסקה לרשויות המס בישראל והדרך לעשות זאת הינה על ידי שימוש בחשבונית עצמית.


צריכת שירותים או מוצרים מחו״ל

לכל עסק יש צרכים שונים ומשתנים וזה ממש לא מובן מאליו שניתן למלא את כל הצרכים הללו על ידי חברות ישראליות. לכן, מצב בו חברה ישראלית צורכת שירותים של חברות מחו״ל הוא שכיח מאוד בזמננו. המוצרים יכולים להיות שונים ומשונים. מחומרי גלם עבור תעשיות מקומיות ועד לרכישת תוכנות ייעודיות לחברות הייטק. אף על פי שהמוצרים שונים הרעיון נשאר אותו הדבר. עסק שצורך שירותים או קונה מוצרים מגוף שאינו יכול לספק קבלה אשר תקפה ברשויות המס הישראליות נדרש להכין חשבונית זו בעצמו ולהעבירה לרשויות המס בישראל. 


מה לגבי חשבונית עצמית לעוסק פטור?

כמו שראינו עד עכשיו, חשבונית עצמית נדרשת במצבים בו אנו חייבים לדווח על עסקה במצבים בהם אין מי שייתן לנו חשבונית על עסקה זו, לכן אנו נאלצים לעשות זאת בעצמנו עבור עצמנו. אך מה קורה כאשר מדובר בעסקה בין עוסק פטור לבין גורם שלא יכול לספק חשבונית? פה העניינים מתחילים מעט להסתבך. במקרה כזה עוסק פטור נאלץ להגיע למשרדי המע״מ ולקבל שם את האישור לעסקה. במידה ויש אישור, פקיד המע״מ ינפיק לעוסק פטור חשבונית מס עם הפרטים של העסקה. כלומר, הפקיד יכין את החשבונית מס עבור העוסק הפטור.


עסקת אקראי חשבונית עצמית

עסקת אקראי הינה עסקה אשר נעשית מול אדם אשר אין ברשותו עסק והוא אינו מוכר לרשות המסים. ברוב המקרים מדובר באדם שכיר המקבל משכורת ואינו מחזיק שום עסק. במצב כזה, על נותן השירות לקבל אישור מרשויות המס. 

ניתן ליצור חשבונית עצמית על מנת לדווח על עסקת אקראי. ניתן לעשות זאת במידה ומקבל השירות הוא עוסק וזה אשר מעניק את השירות הוא בעצם שכיר במקום אחר. חשוב להדגיש כי האחריות על יצירת החשבונית העצמית היא על מקבל השירות ובאמצעותה הוא ידווח על העסקה לרשויות המס. 


חשבונית עצמית עבור דיווח הוצאות מוכרות

הוצאה מוכרת היא בעצם דיווח לרשויות המס על הוצאות העסק שלנו אשר נועדו למטרת העסק. זה יכול להיות רכישת ציוד, שירותים של בעלי מקצוע, רכישת תוכנות, השכירות של המשרד, דלק, חומרי גלם, עלויות שיווק ועוד. הוצאה מוכרת היא הזכות של בעל העסק להודיע לרשויות המס שאף על פי שיש הוצאות רבות בחשבון, לא מדובר ברווח אלא בכסף אשר נועד לתחזוקה של העסק ולכן נוצר פער, לפעמים פער משמעותי, בין התזרים לבין הרווח עליו מחויב בעל העסק לשלם מס. 


חשבונית עצמית



כמו שציינו מקודם, אנו משתמשים בחשבונית עצמית במצבים בהם אין לנו דרך אחרת לקבל חשבונית מס.

איך זה מתקשר לנושא של הוצאה מוכרת? במידה והחשבונית העצמית היא עבור שירות או סחורה אשר נכללת כהוצאה מוכרת אך אין מי שייתן לנו חשבונית זו, נוכל להעביר חשבונית עצמית לרשויות המס ועל ידי כך להצהיר שהכסף שהשתמשו בו עבור שירות זה נועד למטרות העסק ואין לכלול אותו כחלק מהרווח שלנו.


אז איך יוצרים חשבונית עצמית?

התהליך די פשוט. בעל העסק מנפיק חשבונית במקום הצד של נותן השירות. חשוב להדגיש, שבמקרים רבים יש צורך בקבלת אישור של משרד המע״מ לפני ביצוע העסקה. וכמו כן, לפעמים ישנם מצבים יוצאים מן הכלל כגון תשלום על שכירות על ידי חשבונית עצמית.

בפועל על בעל העסק לכתוב את שם העסק שלו באזור אשר מוקדש ל'שם הלקוח', ובאזור של נותן השירות יש לרשום את שם נותן השירות, הכתובת שלו והטלפון וכמו כן לדאוג להזכיר שמדובר בחשבונית עצמית.


כיצד יוצרים חשבונית עצמית באופן דיגיטלי?

אנחנו במערכת Payper מאמינים שגם תהליכים אשר נתפסים בעיני חלק מהאנשים כתהליכים קשים ובירוקרטיים, ניתן להפוך למהלכים פשוטים וקלים. לכן, אנו מזמינים אתכם להתרשם מהמערכת המתקדמת שלנו, אשר תעזור לכם ליצור חשבוניות עצמאיות עבור העסק שלכם. אם יש לכם שאלות נוספות, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ונשמח לתת לכם מענה.

לחצו כאן והירשמו לשירות! מוזמנים ליהנות ממדור המוסף המלא שלנו לעוד טיפים