הוצאה מוכרת ולמה זה חשוב

הוצאה מוכרת הינה הזכות לא לשלם מס על הוצאות העסק אשר מוכרות בחוק על מנת לאפשר לבעל העסק לשלם רק על הרווח שלו ולא על כל ההכנסות בחשבון.


תשלום מיסים הוא חלק מהשגרה של כל עסק במדינה. שמירה על הכללים תבטיח שקט וביטחון ביחסים שבין רשויות המס בישראל לבעל העסק. כידוע לבעלי עסקים בישראל יש לא מעט חובות כגון תקנות וכללים אדמיניסטרטיבים וחשבונאיים, תשלום מיסים ודיווח לרשויות המס. אך בעוד שחלק מבעלי העסקים מתמודדים עם חובות אלו בקלות יחסית, אחרים מוצאים את עצמם אובדי עצות מול הבירוקרטיה. אנחנו מאמינים שכל בעל עסק צריך לדעת את החובות והזכויות שלו מול רשויות המס על מנת לקבל את הזכויות המגיעות לו על פי חוק, וכמו כן על מנת לא לשלם סכומים אשר היו נחסכים ממנו אם רק היה מבין כיצד יש לחשב את החובות והזכויות בין בעל העסק והמדינה. 


כידוע מאוד קשה לייצר הכנסות ללא שום הוצאות. עסקים אשר מספקים ערך כגון סחורה או שירות ללקוחות שלהם צריכים לייצר או לתחזק אותו. לשם כך, עסקים מוציאים סכומים משתנים על מנת לתחזק את העסק שלהם. לדוגמא, סופרמרקט אשר רוכש את הסחורה שלו מהחקלאים בשדה, משרד המשלם עבור תוכנות ייעודיות לתחום שלו, גן ילדים פרטי המזמין בדרן לאירוע מיוחד. אלה רק דוגמאות פשוטות לתהליכים של סחר חליפין אשר מתבצע על בסיס יום יומי על ידי כל עסק בישראל. 


הוצאה מוכרת היא זכות ולא עונש

כידוע בעלי עסקים בישראל נאלצים לעמוד בחובות רבים כגון תשלומי מס, אך ישנם גם זכויות אשר נוצרו על מנת להקל או אפילו לעודד בעלי עסקים לשגשג ולפתח את הקהילה והכלכלה. אחת מהזכויות הללו היא הדיווח על הוצאה מוכרת וניתן לקרוא אותו בסעיף 17 לפקודת מס הכנסה. אף על פי שתהליך זה נתפס בעיני רבים כמטלה מייגעת, תהליך זה יכול להפחית באופן משמעותי את סכום המס אשר בעל העסק נדרש לשלם לרשויות המס במדינה. 


עסק משלם מס על הרווח ולא על ההכנסות שלו

לחלקנו זה נשמע מובן מאליו, אך אם תספרו זאת לאדם שמעולם לא החזיק עסק מימיו, הוא עלול להיות מופתע. אז כן, בעלי עסקים נדרשים לשלם מס על הרווחים שלהם ולא על כל שקל שנכנס להם לחשבון. ההגיון מאחורי הפרוצדורה הזאת הוא מאוד פשטני. על מנת לייצר רווח ולשלם מס בעל העסק נאלץ לשלם ולקנות שירותים ופריטים רבים וזה לא הגיוני לדרוש מעסקים לשלם מס על הוצאות כגון אלו. על מנת לאפשר לבעל העסק לשלם את החובות שלו לרשויות המס כנדרש יש לאסוף את כל ״ההוצאות המוכרות״ בחוק על מנת לדווח עליהם למס הכנסה. לאחר הדיווח על הוצאות מוכרות, ישנו שכלול של הפער בין ההוצאות המוכרות לבין ההכנסות על מנת לחשב את הרווח עליו בעל העסק מחויב לשלם לרשויות המס בישראל. 


האם הסופרמרקט השכונתי משלם מס על קניית הסחורה שלו מהספקים?

על מנת לפשט את התהליך אפשר להשתמש בדוגמה פשוטה כגון הסופרמרקט השכונתי. אף על פי שבעל החנות מכניס כסף ממכירות לחשבון העסקי שלו, אין שום צורך שהוא ישלם מס על כל הסכום מכיון שחלק גדול מסכום זה ישמש אותו עבור תשלום לספקים ושירותים חיוניים לעסק שלו. ניתן לקחת את הדוגמא הזאת צעד קדימה ולהגיד שגם הספקים שלו אשר מרוויחים כסף על עסקה ידאגו לדווח על הוצאות מוכרות על מנת לצמצם את סכום המס שהם נאלצים לשלם בשוטף.


מה בעל עסק בישראל צריך לעשות בפועל כדי לדווח על הוצאות מוכרות לרשויות המס בישראל?

רוב בעלי העסקים בישראל שוכרים את שירותיו של רואה חשבון מוסמך או יועץ מס אשר עוזר להם להבין ואף לבצע את התהליכים הנדרשים על מנת לא לשלם שקל יותר ממה שהם חייבים בחוק. אך כמו שאתם בוודאי יכולים לדמיין, תהליך זה זה עלול להיות מסובך, מתיש, יש שיגידו קטנוני, ופשוט מעצבן. לרוב, בעל העסק נאלץ לשמור אינספור קבלות ולאחר מכן להעביר אותם לרואה החשבון שלו על מנת לדווח על הוצאות אלו כהוצאות מוכרות. בפועל, בעלי עסקים מוצאים עצמם טובעים בים של קבלות אשר הם נאלצים לתייק ואז להעביר הלאה. 


החשיבות בתיעוד ורישום הוצאות מדויק

לפעמים יש צורך לומר את המובן מאליו בקול רם ולקוות שמישהו ישמע. אם את או אתה מחזיקים בבעלותכם עסק כלשהו, לא משנה איזה עסק זה, אתם צריכים לתעד את ההוצאות שלכם על מנת שיהיה אפשר לחשב את הפער בין ההוצאות המוכרות לבין הרווח הנקי שלכם. אם לא תדאגו לעשות זאת, לא תוכלו להוכיח את הפער מול רשויות המס ותצטרכו לשלם סכומים נוספים שלא לצורך ולא תהיה דרך חזרה. לכן, אנו ממליצים בחום לתעד את ההוצאות שלכם בצורה מסודרת וחכמה.


ישנם סוגים שונים של הוצאות מוכרות וחשוב ללמוד לזהות אותן

כמו כל דבר בחיים, ברגע שמתחילים לצלול לנושא מסויים מבינים שיש עוד הרבה מה ללמוד ושיש תתי נושאים ותתי קטגוריות. כך גם הנושא של ההוצעות המוכרות. על פי רשויות המס בישראל, ישנם סוגים שונים של הוצאות מוכרות אשר מתאימות לסיטואציות מסויימות. ישנם מונחים רבים כגון הוצאה מוכרת במלואה, הוצאה מוכרת מעורבת, הוצאה על עמלות, הוצאה מוכרת ייחודית ועוד. אנו מזמינים אתכם לקרוא את המאמר המדריך המלא לסוגים שונים של ההוצאות המוכרות לעסקים על ידי רשויות המס בישראל. (להוסיף לינק)


כן, יש דרך חכמה יותר להתנהל עם הוצאות מוכרות

כמו שכולם מבינים, שמירה של אינספור קבלות ואז העברתן לרואה חשבון היא פרוצדורה מיושנת אשר יוצרת סבל מיותר. אנחנו בPayper לקחנו על עצמנו להוציא את הניירת מהעסק שלכם על מנת להקל עליכם ביום יום. על ידי שימוש בטכנולוגיית סריקת חשבוניות ORC מתקדמת אנו מציעים לכם פשוט לסרוק את החשבוניות ולהעביר אותן לרואה החשבון שלכם בצורה פשוטה, קלה ודיגיטלית. על ידי שימוש בכלים מתקדמים כגון אלו תוכלו להמשיך להנות מהזכות שלכם להצהיר על הוצאות מוכרות לרשות המסים ובאותו הזמן לצמצם את הכאב ראש שהיה עד לא מזמן חלק בלתי נפרד מהתהליך של ניהול ואחזקת עסק בישראל.